در سال های قبل از انقلاب اسلامی مردم ایران هیچ نقشی در سرنوشت های مهم کشور خود نداشتند . حتی مجلس ملی هم نتوانست آنگونه ای باشد که مردم انتظارش را داشتند . حکومت ایران تحت سلطه بی چون و چرای کشورهای استعمارگری مثل آمریکا قرار داشت و قانون کشور را هم آنها برایمان تعیین می کردند . قانونی که در آن اجازه می داد استعمارگران آمریکایی هرطور که می  خواستند با مردم ایران رفتار کنند و مردم ایران هم حق هیچونه اعتراضی را نداشتند .

با ظهور انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) اوضاع به طور کامل تغییر یافت . از همان ابتدای انقلاب اسلامی در فروردین 58 امام خمینی(ره)  با یک همه پرسی از ملت ایران حق انتخاب جمهوری اسلامی یا هر حکومت دیگری را به خود مردم واگذار کردند و این مردم ایران بودند که با حضور در پای صندوق های رأی و با 2/98% آراء جمهوری اسلامی را به عنوان حکومت پایه این کشور انتخاب کردند .

این اولین دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود بود و همه نشان دادند که از نوع حکومت راضی هستند چراکه خودشان در امور مهم کشورشان تصمیم گیری می کنند نه استعمارگران و زورگویان .

بعد از این انتخابات و پس از نوشته شدن قانون اساسی همه پرسی دیگری نیز برگزار شد و در آن هم مردم مهر تایید را بر قانون اساسی کشورشان زدند . قانون اساسی که در آن دخالت در سرنوشت کشور از جمله تعیین نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، تعیین خبرگان رهبری و تعیین رئیس جمهور را به مردم واگذار کرد .

تصمیم گیری در امور مهم کشور و دخالت در سرنوشت ایران اسلامی توسط مردم تنها یکی از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی است که با وجودی که 33 سال از انقلاب اسلامی می گذرد و تحریم ها و تهدیدهای دشمنان هر ساله افزایش می یابد اما مردم ایران با  حضور گسترده و چشمگیر در تمام انتخابات ها از ابتدای انقلاب اسلامی دشمنان را هم مجبور به اعتراف این حضور حداکثری کرده اند